Vem ska ha vad på stranden?

Vem ska ha vad på stranden? Här ska ni sortera och dela upp saker mellan de två barnen. Ni får dela upp hur ni vill, men tänk på att det alltid är extra roligt när det bli rättvist.

Syfte med leken

Det här pysslet tränar ditt barns förmåga att sortera och förmåga att dela upp en liten mängd. Dessa förmågor är viktiga och behövs både för utvecklingen av ditt barns taluppfattning och för hennes förmåga att se och skapa mönster. När ditt barn klipper och klistrar så tränar hon också sin finmotorik.

Läs mer om ditt barns taluppfattning här.

Läs mer om ditt barns förmåga att se och skapa mönster här.

Hur leken går till

Längst ner på sidan finns en länk till en pdf med en bild på två barn, strandsaker och en strand. Skriv ut sidan och låt ditt barn klippa ut barnen och alla saker. Om hon inte kan klippa själv kan det vara bra att skriva ut två exemplar, ett som ditt barn får öva på att klippa i och ett där du klipper ut alla delar.

När ni har klippt ut alla delar börjar ni sortera tillsammans – vem ska ha vad? Tänk på att stanna upp då och då och låt ditt barn berätta varför hon vill sortera som hon vill. Samtalet är viktigt för då kan ni passa på att räkna tillsammans och träna på färger. Det finns ingen bestämd sortering, utan det är ditt barn som bestämmer.

När ditt barn har sorterat klart kan det vara intressant och se om det blev rättvist. Räkna tillsammans hur många saker barnen har vardera. Om det inte är rättvist kan ni fortsätta diskussionen, t ex med ”Hur ska vi göra så att barnen får lika många saker var?” När ditt barn är nöjt med sin sortering kan hon klistra upp bitarna på bakgrunden eller ett vitt papper.

Detta är ett pyssel som kräver sax och klister. Pysslet kan även förenklas – antingen genom att du låter ditt barn ringa in sakerna och dra streck mellan sakerna och barnen eller så använder ni bilden som samtalsunderlag.

Exempel

– Här är två barn som är på stranden. Vad tycker du att pojken ska ha?

– Simfötterna.

– Berätta varför du vill det?

– För att storebror har simfötter.

– Ok. Vilken färg har simfötterna?

– Simfötterna är blå.

– Finns det några skor till flickan?

– Flickan kan ha sandalerna.

– Ja, det blir bra. Hur många sjöstjärnor ser du? Osv.

 

Det finns fler lärandelekar som tränar ditt barns taluppfattning  här.

Ladda ner pysslet som en pdf här… 

Top